over wehkamp

 

geschiedenis

In 1952 had Herman Wehkamp de leiding over een paar winkeltjes van zijn ouders in het noordoosten van Nederland. De winkels liepen goed en waren een begrip in de regio, maar Herman wilde meer. Hij wilde een groter bereik. Hij las over postorderbedrijven in Amerika en kreeg het idee om in Nederland hetzelfde te doen. Weinig mensen hadden er vertrouwen in, maar hij kreeg van zijn moeder één kans om het te proberen. Met een lening van zijn moeder, kocht Herman een stapel matrassen en investeerde duizend gulden in advertentiekosten. Het werd een groot succes. De advertenties bundelde Herman in 1955 in een catalogus. Dat sloeg aan en in de jaren erna werd de iconische wehkamp-catalogus een begrip. In 1995 ging wehkamp als een van de eerste bedrijven in Nederland voor een deel online en in 2010 stapte het bedrijf volledig over. Vandaag de dag is wehkamp hét online warenhuis voor gezinnen en shopt meer dan de helft van de klanten via de mobiele telefoon.

 

wehkamp, hét online warenhuis voor gezinnen

Wehkamp is hét online warenhuis voor gezinnen in Nederland. Wehkamp heeft ruim 2 miljoen vaste klanten, meer dan 500.000 bezoekers per dag en verstuurt meer dan 10 miljoen pakketten per jaar. En steeds meer klanten weten hun weg naar wehkamp te vinden. Het assortiment bestaat uit ruim 400.000 verschillende artikelen van 2.000 merken, verdeeld over de categorieën mode, wonen & slapen, tuin & klussen, huishouden, elektronica, speelgoed & games, sport & vrije tijd en mooi & gezond.

De missie van wehkamp is simpel: het leven van alle gezinnen in Nederland mooier en makkelijker maken. 

Er werken zo'n 900 mensen bij wehkamp, verdeeld over vier verschillende vestigingen: het hoofdkantoor, de fotostudio en twee distributiecentra in Zwolle en Maurik. In Zwolle staat het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld.

 

Distributiecentrum Zwolle

In de zomer van 2015 opende Zijne Majesteit de Koning in Zwolle het grootste geautomatiseerde distributiecentrum voor online retail ter wereld. Met het nieuwe centrum is wehkamp in staat haar service aan de klant op tal van manieren verder te verbeteren. Binnen 30 minuten na plaatsing van een bestelling staat een pakketje klaar voor verzending.

Het geautomatiseerde magazijnsysteem heeft bijna 480.000 zogenoemde ‘picklocaties’ waar de diverse artikelen liggen opgeslagen. De artikelen worden opgehaald door 468 geautomatiseerde shuttles. Daarmee is het distributiecentrum het grootste geautomatiseerde ter wereld voor online retail.

Het nieuwe gebouw heeft een BREEAM “Excellent” certificering voor duurzaamheid. Op het dak van het pand ligt een van de grootste zonnepanelenvelden van Nederland, dat in 40% van de energiebehoefte voorziet. Daarnaast wordt er onder andere gebruik gemaakt van een warmte-koudeopslag en is een ecologische tuin aangelegd. Via deze link is de case-study voor het BREEAM-certificaat te lezen.

 

Raad van bestuur

wehkamp wordt als onderneming bestuurd door:

  • Piet Coelewij (1960) , CEO, statutair bestuurder sinds 22 augustus 2016, Nederlandse nationaliteit
  • Blake Booysen (1972), CFO, statutair bestuurder sinds 13 april 2016, Zuid-Afrikaanse nationaliteit

 

Raad van Commissarissen

De Raad van Commissarissen bestaat uit vijf leden en heeft een toezichthoudende functie.

  • T. Hall (1967), Voorzitter RvC en commissaris sinds 09-09-2015, Britse nationaliteit (Apax)
  • H. Pretorius (1971), Commissaris sinds 09-09-2015, Nederlandse nationaliteit
  • E.J.J. Schenk (1949), Commissaris sinds 09-09-2015, Nederlandse nationaliteit
  • J.J. Browett (1963) – commissaris sinds 09-02-2018 – Britse nationaliteit
  • G.A. Ribbink (1964) – commissaris sinds 09-02-2018 – Nederlandse nationaliteit

 

Directie van wehkamp

De directie van wehkamp bestaat uit:

  • Piet Coelewij - CEO
  • Blake Booysen - CFO

 

 

wehkamp

Meeuwenlaan 2

8011 BZ Zwolle

KvK-nummer: 27109571

BTW-nummer: NL007414961B01